joi, 22 august 2024

Experienta cu capul in nori...virtuali

 Cred că nu am fost singurul copil care isi dorea sa fie pilot de avion. Majoritatea adultilor se bucurau pentru visul meu maret, altii se cruceau, temandu-se pentru siguranta mea. Niciunul nu m-a intrebat de ce vreau acest lucru. M-ar fi ajutat. Acum, pentru mine inseamna libertate, independenta, autonomie. E ca si cu bicicleta. Ai viteza si directia ta si responsabilitatea de a nu cădea.

Ca un adult responsabil, de ziua mea mi-am facut cadou o experienta de simulator de zbor 1:1. Aveam de ales între Cluj si Bucuresti. L-am ales pe cel mai apropiat, bineinteles ca drumul imi era cunoscut. 
Locatia era strajuita de un portar simpatic si tanar, care m-a lasat sa intru dupa ce am explicat unde ma duc. Ba mi-a si descris unde sunt locurile de parcare: vizavi de blocul albastru din dreapta. Acestea erau si nu erau rezervate de institutii. Cred ca eram deviatia standard alpha de 0.5 care se gandea daca e bine sau nu ce fac, pentru a nu ii incurca pe ceilalti, iesind si verificând la pas daca nu mai sunt alte locuri de parcare: potrivite atat pentru mine cat si pentru altii.

Blocul cu balcoane albastre parca apartinea de statiunile de pe litoral, nu al vreunui cartier clujean.
O data ajuns acolo, puțintel înainte de ora stabilita, am fost preluat direct de catre un instructor simpatic, care mi-a explicat cu calm toate comenzile si a insistat pe cele care se puteau folosi. Eu aveam sa devin comandantul navei. Curios, că neavând experiență (nu știi ce nu știi), am fost ajutat să spun ceea ce era nevoie la momentul potrivit.

Cockpit-ul mi s-a parut mic, ca (mno) am peste 1.8m. Imi amintea ca si armurile medievale nu erau pentru oameni asa de inalti. Nici nu ma gandeam ca voi gasi pedale. Erau ciudate. Nu accelerau, doar franau sa directionau. Fiind obisnuit cu gaming-ul si joystick-ul a fost relativ simplu.
Mă așteptam la un display mai colorat, sau mai calitativ. Simplitatea lui îmi amintea de jocurile MS-DOS care au fost inainte de anii 2000. Instructorul mi-a precizat că Doar lucrul mecanic a fost greu. Avea o rezistenta mare, era nevoie sa imping serios ca sa faca ceva, dar si sa fiu atent sa nu imping prea mult, ca aeronava de 83.000kg avea latenta de miscare. In paralel cu viteza in noduri marine aplicate pentru cer, parea ca pilotez un vas de croaziera. 

Grafica era reusita, 3D, semanand cu ochelarii de VR, adica parea ca zbori. Mi-a fost dat sa urmaresc cu ajutorul miscarii joystick-ului o cruce cu verde si sa o incadrez intr-un mic patrat negru. Pana mi-am dat seama cat de mult e prea mult, treceam peste obiectiv. Am invatat sa dau drumul manetei inainte sau sa o redresez din timp, fiind totusi atentionat de instructor să ma gândesc ca am si pasageri in spate, ca sa nu se simta precum in coada unui sarpe cu clopotei. 
Nu era tare greu, avionul se descurca singur, fiind necesara operarea manuala doar în primul minut de la decolare și primul înainte de aterizare.

Am zburat din UK pana in Turcia, dar datorita unui defect de soft a fost nevoie să ne ne teleportăm la NY, pentru un tur virtual inainte de aterizare. Mi-a plăcut perspectiva nouă, că fusesem recent: săptămâna aceasta, via PS4, în costumul roșu al Omului Păianjen. :P

Aterizarea a fost provocatoare, fiind necesar să adaptăm viteza, să urmăresc crucea cu punctul și să mă lupt cu lumina LED-urilor care deja îmi obosiseră ochii (fusesem ieri la serviciu și prin traficul din două județe).  Altă hibă a fost că după ce am aterizat, avionul a fost necesar să fie direcționat cu ajutorul unei mici manete - volan de 1/3 de cerc situat în dreapta jos în botul avionului, undeva sub cotul meu drept.
A fost nevoie să mă aplec ca să pot să-l manevrez (1.8+m much).

Concluzie: 70 de minute au trecut în zbor, și mi-a plăcut să fiu cu capul în nori... virtuali. M-am minunat că am reușit, mai ales că am de două ori mai mult de lucru în această perioadă văratecă de concedii.
A meritat drumul și banii investiți (nu e un capăt de țară, sub 100E). Poate că voi repeta experiența, ei având și un program de certificare simulator de zbor (10 ședințe parcă), dar cu siguranță voi recomanda mai departe, ceea ce tocmai am făcut, dacă ai citit până acum.

(Ii găsești pe Google Maps: FlightX, în spate la Iulius Mall Cluj).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

EmBARKing on a deep journey